Přední tlumiče, olej do vidlí a tak dále

Uživatelský avatar
OTIS
Příspěvky: 396
Registrován: úte 07. lis 2017 18:16:10
Kraj: Jihomoravský
Obec: Brno
Motorka: XJ 600N
Rok výroby: 2001

Re: Přední tlumiče, olej do vidlí a tak dále

Příspěvek od OTIS » pát 07. zář 2018 6:42:58

Vzduch, pokud je součástí hydraulické kapaliny, může rovněž spolupůsobit na změnu vlastností tlumičového oleje a jeho stárnutí.
Je třeba vědět, že je v oleji rozpuštěn stejně jako voda a při normálním atmosférickém tlaku činí 7% jeho objemu. Toto množství vzduchu v oleji však není nijak kritické a nezpůsobuje vážnější problémy.

Ty ovšem nastávají v okamžiku, kdy se objem vzduchu v kapalině začne zvyšovat a od oleje oddělovat v podobě malých bublin, k čemuž v tlumičích i předních teleskopech dochází v důsledku rozdílů tlaků, které vznikají při kompresní a útlumové fázi. Tento jev se nazývá kavitace.

K tomuto jevu dochází při kompresi na straně pístu s nižším tlakem. Jakmile vzduchové bubliny začnou v tlumičovém oleji volně plout, riziko kavitace se neustále stupňuje a celková tlumící charakteristika podvozku se stává horší a horší. Technici se snaží vznik kavitace v tlumícím systému eliminovat konstrukčním řešením tlumičů a předních teleskopů.

Kavitace oleje
Kavitace je fyzikální jev, který se vyznačuje vznikem dutin v kapalině v důsledku podtlaku. Dochází tedy k různě intenzivnímu zpěnění kapaliny (vzniku vzduchových bublin) v závislosti na několika fyzikálních faktorech jako jsou velikost podtlaku, teplota kapaliny nebo její hustota.

V tlumícím systému je touto kapalinou odpovídající olej, který je soustavně vystavován změnám tlaku, tak jak se střídá kompresní a odskoková fáze. V tlumičích klasické konstrukce se zejména ve fázi komprese na straně pístu s menším tlakem mohou vytvářet vzduchové bubliny, které se začínají v mazivu vznášet a vytvářejí jakési pohyblivé dutiny, které degradují původní vlastnosti oleje. Tento proces je bohužel kontinuální a nevratný.

Z toho, co již bylo uvedeno, je zřejmé, že v souvislosti s kavitací dochází k rychlejšímu stárnutí tlumícího oleje a je skutečně třeba dbát na jeho pravidelnou výměnu minimálně v doporučených cyklech stanovených výrobcem. Kvalita použitých maziv je již doufejme samozřejmostí, protože zde není opravdu na místě jakkoliv šetřit. V krajním případě může být výsledkem překročení životnosti oleje v souvislosti s procesem kavitace až zborcení jeho objemu tzv. imploze a mechanické poškození tlumičových komponentů.

Kavitace způsobující degradaci a rychlé stárnutí oleje má však logicky i své nežádoucí funkční projevy v činnosti tlumiče. Jsou jimi zejména ztráta výkonu a změna tlumící charakteristiky, které v konečném výsledku ovlivňují jízdní vlastnosti motocyklu a pocit z jízdy. To je také důvod, proč je snahou konstruktérů minimalizovat tento negativní jev.

Uživatelský avatar
Koudy01
Příspěvky: 801
Registrován: čtv 09. lis 2017 7:24:21
Kraj: Jihomoravský
Obec: Brno-venkov
Motorka: XJ600S
Rok výroby: 2001

Re: Přední tlumiče, olej do vidlí a tak dále

Příspěvek od Koudy01 » pát 07. zář 2018 7:24:12

Kavitaci jsem neznal. Dik za clanek.

Ale rekl bych, ze ta bude mit za nasledek spis to zmeknuti tlumicu. Proste, ze se ten olej "zredi" se vzduchem. S tim vzduchem, ktere je nad olejem. Nikoliv, ze se tou kavitaci vytvari nejake dalsi plyn, ktere v tom predtim nebyl a zpusobi to tak natlakovani.

A nebo - olej kavitaci tak nabere na objemu, ze zmensi vzduchovou mezeru a tim to ztvrdne?

A nebo oboje zaroven.

Tezko rict. To bude asi lepsi nechat konovi - ten ma vetsi hlavu.

Kazdopadne tim odtlakovanim a vymenou oleje se to jiste zfunkcni. Ted nevim, jestli mam vymenit i gufera. Nechce se mi do toho hrabat, kdyz nepousti olej. Ale zase jak Marfy a i nekdo na motorkarich psal - co kdyz funguje jako jednocestne ventil? Asi to rozhodnu odpoledne, jak k tomu dojdu...

Uživatelský avatar
OTIS
Příspěvky: 396
Registrován: úte 07. lis 2017 18:16:10
Kraj: Jihomoravský
Obec: Brno
Motorka: XJ 600N
Rok výroby: 2001

Re: Přední tlumiče, olej do vidlí a tak dále

Příspěvek od OTIS » pát 07. zář 2018 7:38:20

Já bych první zkusil vyměnit jen olej.

Uživatelský avatar
Koudy01
Příspěvky: 801
Registrován: čtv 09. lis 2017 7:24:21
Kraj: Jihomoravský
Obec: Brno-venkov
Motorka: XJ600S
Rok výroby: 2001

Re: Přední tlumiče, olej do vidlí a tak dále

Příspěvek od Koudy01 » pát 07. zář 2018 7:46:31

Taky se k tomu priklanim.

Sledujes i tu diskuzi na motorkarich? Tam uz su za toho, co nema na banany pro opicku, kdyz polemizuju nad vymenou gufer. Ale ja tomu chci jen porozumet a sam to nezvladnu, tak sbiram vedomosti jinych :-) Dik za ne ;-)
https://www.motorkari.cz/tema/?t=207162

Uživatelský avatar
OTIS
Příspěvky: 396
Registrován: úte 07. lis 2017 18:16:10
Kraj: Jihomoravský
Obec: Brno
Motorka: XJ 600N
Rok výroby: 2001

Re: Přední tlumiče, olej do vidlí a tak dále

Příspěvek od OTIS » pát 07. zář 2018 8:04:55

Kdyby to tlakovalo i po výměně oleje, tak je vyměním. A jinak já sem měnil prvně gufera myslím ve 120 tis. a předpokládám, že tedy příští výměna bude v 240 tis. ;) Nevidím důvod na výměnu, pokud nejsou žádné problémy. Za efektivnější považuju investici do gufer u kol.

Marfy.VFR
Příspěvky: 11
Registrován: pát 17. lis 2017 18:26:47
Kraj: Jihočeský
Obec: Dačice
Motorka: VFR750F
Rok výroby: 1997

Re: Přední tlumiče, olej do vidlí a tak dále

Příspěvek od Marfy.VFR » pát 07. zář 2018 8:47:46

Koudy01 píše:
pát 07. zář 2018 7:46:31
Taky se k tomu priklanim.

Sledujes i tu diskuzi na motorkarich? Tam uz su za toho, co nema na banany pro opicku, kdyz polemizuju nad vymenou gufer. Ale ja tomu chci jen porozumet a sam to nezvladnu, tak sbiram vedomosti jinych :-) Dik za ne ;-)
https://www.motorkari.cz/tema/?t=207162
Osobně bych gufera neměnil, pokud netečou. Od pár lidí tam máš potvrzeno, že na krosech je to běžná věc a pokud jezdíš zatíženej po horších površích, je to obdoba. Vyměnil bych olej a bude zase dobře.
Jestli je to tak, jak si myslím a to, že při přejezdu nerovností je odskok rychlejší, než průtok oleje kanálky v tlumiči, neudrží to žádné gufero. Ještě je možné, že ten jev může zesilovat vyšší viskozita oleje (směs 10 a 15W) a případně v kombinaci s nižší teplotou.

Ještě dodám, měl jsem taky směs Motulu a jak se ochladilo, předek hodně ztuhnul. Olej už zřejmě máš, ale jako postřeh, u VFR jsem měl dobrý pocit z Motorexu a teď mám Yacco. Jinak pozor na viskozitu. Třeba právě Motorex 7,5W má podobnou viskozitu, jako Yacco 10W. Chce to stáhnout technické listy od výrobců a porovnat.

DuroM65
Příspěvky: 126
Registrován: úte 21. lis 2017 11:15:57
Kraj: Prešovský
Obec: Poprad
Motorka: Yamaha XJ900S GT
Rok výroby: 1998

Re: Přední tlumiče, olej do vidlí a tak dále

Příspěvek od DuroM65 » pát 07. zář 2018 9:32:43

Chlapi zasa to iste cumim jak puk citam a rozmyslam ako recou to vlastne hovorite...

Vsak co treba... vymenit ten olej ci gufera ci co??? Bo tieto akademicke debaty moj sprosty inziniersky rozum nepojme....

DuroM

P.S.: Ja som menil predminulu zimu a nic nepiskalo ani nesycelo... prosto som to rozobral, vymenil gufera dal novy olej a finito... a poviem pravdu ani som neriesil co si o tom myslia ci Ceska alebo Slovenska akademia vied.

Koudaku prosim Ta vies mi dorucit tie kluce na stretko??? Potrebujem pozriet tu vidlu. Teraz som po 4 tyzdnoch sedel zasa na XJcke... v ociach smrt na tvari usmev... (pred 4 tyzdnami mi lahla na clenok... ale uz chodim :D... len dole schodami mi to estik nejde) Ako sa stazoval XY tak ja tento rok 4 tyzdne pauza co som si dodrbal rebra zaciatkom juna a teraz zaciatkom augusta clenok... zasa 4 tyzdne pauza... HOLT TATO SEZONA BUDE KRATKA

Uživatelský avatar
Koudy01
Příspěvky: 801
Registrován: čtv 09. lis 2017 7:24:21
Kraj: Jihomoravský
Obec: Brno-venkov
Motorka: XJ600S
Rok výroby: 2001

Re: Přední tlumiče, olej do vidlí a tak dále

Příspěvek od Koudy01 » pát 07. zář 2018 10:26:39

DuroM> Klice na sraz doveze nejspis Otis.

Akademicka debata pri bezne vymene neni treba. Ja ale musel ten predek rozdelal mimoradne a akademickou debatou bych rad odhalil pricinu.

Sezonu mam taky kratkou - 5 tydnu v Rusku, 2 v Plzni. A s kotnikem su na tom tez spatne. Rozvasnil sem se na fechtlovi a zapomnel na cem jedu. Vohl sem to pres stupacu. Pionyr je ale nema sklapeci, tak se to po ni svezlo - kola ve vzduchu. Trochu sem ho i sebe zbrousil, ulomil stupacku a o obrubnik urazil vyfuk a sobe kotnik (mimo jine). Nikdy bych neveril, ze se takhle na pinckovi dokazu zrakvit - boli me z toho cele clovek a kotnik jak balon.

DuroM65
Příspěvky: 126
Registrován: úte 21. lis 2017 11:15:57
Kraj: Prešovský
Obec: Poprad
Motorka: Yamaha XJ900S GT
Rok výroby: 1998

Re: Přední tlumiče, olej do vidlí a tak dále

Příspěvek od DuroM65 » pát 07. zář 2018 11:10:59

Koudy01>

Tak jak pises... rebra 6 tyzdnou... "skoda ze ste ich nezlomil... boli to kratsie"

Clenok dnes presne 4 tyzdne rano vyzera vcelku OK, ale vecer jak melon... ale vcera som jazdil a chodit uz chodim vcelku... len dole schodami mi to este dost dobre nejde...

Tento rok je dobra uroda... padam jak hnila hruska... Syn mi minule povedal, ze najhorsi su trojrocaci... si myslia ze uz vedia a PRD... tak mu vravim, "Vsak som sa vratil k motorkam pred 6timi rokmi... tak co trepe"... ON SA USMIAL.. A ZE VRAJ "OCO ALE NA MOTORKACH JAZDIS LEN POL SEZONY"

Tak som stichol, vylozil nohu hore na vankus... a prepol kanal na telke... Ma as pravdu

DuroM

P.S.: Kolko mam za tie kluce dat OTISOVI aby som sa na to financne pripravil???

Uživatelský avatar
Koudy01
Příspěvky: 801
Registrován: čtv 09. lis 2017 7:24:21
Kraj: Jihomoravský
Obec: Brno-venkov
Motorka: XJ600S
Rok výroby: 2001

Re: Přední tlumiče, olej do vidlí a tak dále

Příspěvek od Koudy01 » pát 07. zář 2018 11:19:40

DuroM65 píše:
pát 07. zář 2018 11:10:59
P.S.: Kolko mam za tie kluce dat OTISOVI aby som sa na to financne pripravil???
Castky i cislo uctu napisu vsem vcas do zpravy.

Odpovědět